For ansøgere
DrømmepuljenProjektstøtteKan vi få støtte?Tjekliste for ansøgningUdbetaling af støtteHent logoFAQ
Log ind
Ansøg

EUD-elever får mod og trivsel på skoleskemaet

04.07.2023

Nyhed

Arbejdsmarked

PRESSEMEDDELELSE: Ny indsats fra MOT Danmark skal understøtte en kultur på erhvervsskoler, hvor eleverne tør deltage i undervisningen og række ud til hinanden, når hverdagen er svær. Metoden er velafprøvet i folkeskolens ældste klasser, og Tuborgfondet støtter nu et pilotprojekt på to erhvervsskoler i henholdsvis Hjørring og Aarhus.

Indsatsområde

Arbejdsmarked

Projekt MOD på EUD

Læs mere om MOT

Både ledere, lærere og undersøgelser fra Danmarks Evalueringsinstitut peger på, at en kultur for inklusion og deltagelse har afgørende betydning for elevers lyst til at komme i skole og dermed for deres sandsynlighed for at gennemføre uddannelsen.

Med projektet ”MOD på EUD” ønsker foreningen MOT Danmark at øge frekvensen af de gange, den enkelte elev viser mod ved at kaste sig ud i noget, der ikke er nemt. Uanset om det handler om at række hånden op i timen eller at vælge den, der aldrig vælges først. Jo bedre elever bliver til at udfordre sig selv, jo større bliver deres mulighedsrum og udviklingspotentiale. Tuborgfondet har bevilliget 1.718.000 kr. til pilotprojektet, som skal undersøge, om skemalagte moduler, der fokuserer på at styrke elevernes mod, kan bidrage til at styrke sammenholdet i klasserne og øge gennemførslen.

Træning af mod: Fra individ til fællesskab og samfund

Tanken bag MOT Danmarks arbejde er, at mod kan trænes og derved styrkes for til sidst at smitte af på andre. Det kan starte hos den enkelte person, sprede sig til det nære fællesskab i klassen og videre ud i samfundet.

‘’Vi tror på, at vi kan skabe trygge og alsidige fællesskaber og i sidste ende mere tolerante og innovative samfund ved at styrke den enkeltes mod til at være sig selv, turde træde nye stier, gøre en forskel for dem der har det svært og forandre praksisser, der ikke fungerer. Noget der alt sammen kræver en god portion mod,” siger Stina Grøn, leder i MOT Danmark

Tuborgfondet støtter blandt andet initiativer, som giver nye muligheder for unge i arbejdslivet:
“Vi vil gerne være med til at styrke trivslen og skabe stærke fællesskaber for unge på erhvervsskolerne. Vi ser frem til, at MOT Danmarks velafprøvede forløb fra grundskolen nu bliver sat i spil på en måde, så vi får nye fælles erfaringer og mere viden til gavn for erhvervsuddannelser over hele landet,” siger Pernille Brems, som er programansvarlig for arbejdsmarked i Tuborgfondet.

Vi vil gerne være med til at styrke trivslen og skabe stærke fællesskaber for unge på erhvervsskolerne.

Pernille BremsProgramansvarlig for arbejdsmarked i Tuborgfondet

Vi glæder os til sammen med MOT at gennemføre et forløb der understøtter trivsel og dermed sikre større gennemførelsesrate blandt vores elever.

Henrik BrandtElevinspektor & studieleder, EUD/EUX Business på EUC Nord

Interesseret?

Læs mere om, hvordan MOT Danmark arbejder.

 

For yderligere info:

Pernille Brems, Programansvarlig Tuborgfondet

20 53 70 85,  pb@tuborgfondet.dk 

Stina Grøn, Leder MOT Danmark

40 20 10 96, stina@motdanmark.dk

Annette Nibuhr Thomsen, Vicerektor, EUD/EUX Business på EUC Nord

72 24 62 21, ant@eucnord.dk

Henrik Brandt, Elevinspektor og studieleder, EUD/EUX Business på EUC Nord

72 24 62 08, hbra@eucnord.dk

Jesper Broch Holm, Chef for kvalitet, udvikling og læring, Aarhus Tech

93 91 13 67, jbh@aarhustech.dk

Fakta om MOT – Danmarks største trivselsprogram

Gennem 26 år har MOT udviklet trivselsprogrammer for skoler, uddannelser og klubber, der sætter mod på skemaet. MOT træner unge i at vise mod for at styrke deres mentale modstandskraft og forebygge mobning og mistrivsel.

Konceptet MOT, som betyder mod på dansk, stammer fra Norge, der er langt fremme, når det gælder unges trivsel. Siden 1997 har MOT trænet unge i at vise mod for at styrke deres robusthed og fællesskaber. I 2013 kom NGO’en MOT til Danmark og i dag samarbejder de med mere end hundrede skoler og klubber over hele landet.

ArrowIværksaetteri blandt erhvervsuddannede