For ansøgere
DrømmepuljenProjektstøtteKan vi få støtte?Tjekliste for ansøgningUdbetaling af støtteHent logoFAQ
Log ind
Ansøg

Få tips til en god ansøgning

12.11.2020

Nyhed

Fondsverdenen kan virke abstrakt, forvirrende og fremmed for mange unge. Det vil Tuborgfondet gerne ændre på.
Derfor har vi samlet vores bedste råd til jer, der skal til at skrive en fondsansøgning. Det behøver nemlig slet ikke at være så besværligt.

Foreningsnavn

Gode råd til dig

Forenings hjemmeside

Der kan være forskel, på om I skal søge 30.000, 300.000 eller 3 mio. kr. Jo flere penge I søger, jo større krav vil fondene typisk sætte til ansøgningen og budgettet.
I Tuborgfondet har vi oprettet Drømmepuljen, af unge – for unge, som er nem at søge, og hvor vi giver svar inden for 1 uge. Vi har blandt andet oprettet Drømmepuljen for at imødekomme nogle af de barrierer, der er for at komme i gang med at søge fonde. Derfor er vores første gode råd: spring ud i det!

…Men inden da, kan I sikre jer, at I:

kender fondens prioriteringer
Fonde uddeler midler til mange forskellige formål: sundhed, sport, uddannelse, unge, folkeoplysning, erhvervsfremme og meget andet. Nogle fonde uddeler kun små, enkeltstående donationer, mens andre kun engagerer sig i større projekter, der kan skabe samfundsmæssige forandringer. Det er vigtigt, at I sætter jer ind i fondens strategi – fx ved at læse om fondenes strategier på deres hjemmesider og undersøger, hvilke projekter de har støttet de seneste år.

er konkrete om jeres aktiviteter
Ligesom det er vigtigt, at fondene kan forstå formålet med og det samfundsgavnlige i projektet, er det også vigtigt at de kan forstå de konkrete aktiviteter. Læseren af ansøgningen skal få klare billeder af hvad bevillingen skal bruges til. Vær meget gerne konkret og beskriv fx antal, omfang, deltagere, steder, metoder mv. Det er OK ikke at kende alle detaljer fra start, men prøv at give eksempler på, hvad man som ansøger drømmer om.

Undgår for meget udenomssnak – gå til sagen
Når man brænder for en sag, vil man gerne have det hele – og måske lidt mere – med. Men for mange ord kan risikere at få budskabet til at drukne. For at sikre, at fondene forstår jeres drøm, er det vigtigt at gå til sagen og beskrive projektet kort og konkret.

Lægger et realistisk budget
Fondes respektive, årlige uddelingssummer varierer meget. Jeres budget skal derfor ikke kun være realistisk ift. det projekt, I drømmer om at skabe, men også ift. den fond, I søger. Det er vigtigt, at I undersøger størrelsen på en typisk bevilling fra den fond, I vil søge penge hos, og om der er forskellige puljer – som fx hos Tuborgfondet, hvor man både kan søge til mindre, afgrænsede initiativer og til flerårige projekter, der søger at skabe større samfundsmæssige forandringer.

Søg projektstøtte!
I Tuborgfondet kan I også søge projektstøtte. Det er typisk donationer over 100.000 kr., hvor vi som fond stiller flere krav til ansøgeren, men vi behandler også ansøgninger om projektstøtte hver uge. I ved derfor inden for 1 uge, om jeres projekt passer til Tuborgfondet. Dog kan der gå nogle måneder, før I får endeligt svar på om jeres ansøgning bliver godkendt.
Nedenfor kan I læse mere om, hvad I skal have styr på, når I søger støtte til de lidt større projekter.

Undersøg behovet
Vi får mange flere ansøgninger, end vi støtter. Derfor er det afgørende, at I kan beskrive, hvorfor lige præcis jeres projekt skal have penge: hvilket behov eller problem skal det være med til at løse, og hvilken forskel vil det gøre? Det er rigtig godt, hvis I også har undersøgt, om der allerede er projekter eller indsatser, der ligner jeres, og i så fald hvordan jeres adskiller sig, fx ved en ny metode eller skalering af en tilgang, som har vist sig særlig effektiv.

Forstå jeres målgruppe
Det er vigtigt, at jeres projekt tager udgangspunkt i reelle behov hos en målgruppe. Når I skal beskrive projektets målgruppe i jeres ansøgning, er det derfor godt at vise, at I kender målgruppen, deres drømme og evt. udfordringer, fx ved at bruge egne eller andres undersøgelser og analyser. Ansøgningen skal også indeholde en plan for, hvordan I vil inddrage og involvere jeres målgruppe i projektet.

Indgå samarbejde med andre
Overvej om det ville være relevant for jer at arbejde sammen med andre aktører inden for jeres område. Mange samfundsproblemer som fx ungdomsarbejdsløshed, lav demokratisk deltagelse, diskrimination eller overforbrug af knappe ressourcer, er komplekse problemstillinger, der sjældent lader sig løse af en enkelt organisation. Der kan opstå nye innovative løsninger når flere partnere går sammen, fx på tværs af sektorer som civilsamfund, erhvervsliv, uddannelse og forskning samt det offentlige.

Fokuser indsatsen
Mange ansøgninger vil ”lidt af det hele” og mangler fokus. Det gør det svært at gennemskue, hvad projektet går ud på, og om det er realiserbart. En fokuseret ansøgning med få, præcise mål har en større chance både for at skabe resultater – og få midler fra fondene. Samtidig er det vigtigt at sandsynliggøre, at I har kompetencer og erfaringer til at skabe positive resultater. Hvis I er en nystartet organisation, er det en god idé at starte med et mindre projekt eller eventuelt samarbejde med andre.

Til gavn for mange – vis hvordan I vil dele jeres viden og resultater
De fleste fonde støtter almennyttige projekter og lægger derfor vægt på, at så mange mennesker som muligt får gavn af projektet – og at indsatsen også kan leve, når fondsmidlerne er brugt. Det er derfor godt, hvis det fremgår af ansøgningen, hvordan I vil sikre, at projektets resultater og viden kan deles med andre til inspiration, og hvad der skal ske, når pengene er brugt. Skal I eller andre aktører fx fortsætte projektet?

Vis hvordan I gør en forskel
Det er vigtigt, at ansøgningen klart beskriver målet med projektet, og hvilken forskel eller forandring i samfundet, I gerne vil skabe. Da fondene søger at gøre størst mulig gavn med deres midler, er det en god idé at beskrive, hvordan projektets effekter og læring forventes at bidrage til en positiv samfundsudvikling – kan de fx dokumenteres, så andre kan lave noget lignende, eller skaleres til andre steder?

Vær skarp på strategi og metode
De fleste fonde vil gerne støtte udviklingen af nye metoder og tilgange til at løse komplekse samfundsudfordringer. Det er derfor en god idé, at ansøgningen viser, hvordan projektets metode og strategi er relevant ift. projektets mål og målgruppe, og om projektet er nyskabende, fx i form af metode, perspektiver for skalering, organisering, partnerskab mv.

Undersøge muligheden for tidlig dialog og sparring
Flere fonde, bl.a. Tuborgfondet, tager gerne en uforpligtende snak med ansøgere om større projekter – på baggrund af en indsendt, kort projektidé. Hvis I efter jeres research mener, at fonden er relevant ift. jeres projekt, så undersøg, om det er muligt at sende en kort projektidé, der opsummerer essensen og de overordnede linjer i projektet, og som kan danne grundlag for en snak om jeres projekt, før I evt. skriver en større ansøgning.