CRAFTIVISM - Unges kamp for en bæredygtig tekstil- og modeindustri
Formålet med projektet er at accelerere den grønne omstilling inden for bæredygtig mode og tekstilforbrug ved at engagere unge i en craftivism-bevægelse craftivism = craft activism baseret på empowerment, kreativitet og grøn innovation.
Tekstilindustrien er en af de helt store syndere, når det kommer til CO2-udledning. Fortsætter den nuværende udvikling, kommer tøjproduktion til at stå for hele 26 % af den samlede udledning af CO2 i 2050. Dermed udgør modeindustrien og dens sæsonbetingede kollektioner, sammen med enorme affaldsmængder og forbrugsopfordringer, en stor udfordring i arbejdet med at skabe en mere bæredygtig verden.
Om projektet
Projektet Craftivism skal klæde deltagende Ungdomsskoler og unge på til aktivt at arbejde med værktøjer, der kan styrke bæredygtighed i tekstilbranchen.
“Vi glæder os til samarbejdet med ungdomsskolerne, Planmiljø og Tuborgfondet om et projekt, der forhåbentligt kan inspirere unge til at anvende deres kreative evner i kampen mod tekstilaffald og skabe en mere bæredygtig verden. Ved at gå sammen kan ungdommen vise vejen frem mod en affaldsfri modeindustri, hvor der gives nyt liv til kasserede tekstiler i stedet for blot at smide dem ud,” siger Helene Hsu, projektleder i RE:WAIR.
Og der er både stor interesse for og engagement blandt unge i kampen for bæredygtighed i modebranchen. Derfor arbejder de målrettet på at omsætte den komplekse viden om bæredygtighed til konkrete, handlingsrettede værktøjer:
“Virkelig mange unge står klar til at tage kampen op mod fast fashion og tekstilspild, men det er et ekstremt komplekst felt med mange holdninger og meget misinformation. For at skubbe på den grønne omstilling i forbindelse med unges tekstilforbrug, er der behov for let tilgængelig, kvalificeret viden, konkrete guides og motiverende fællesskabsfølelse,” siger projektpartner i Craftivism, Julie Granhøj fra PlanMiljø
Netop det handlingsrettede perspektiv i Craftivism er centralt for projektet. Ungdomsskoleforeningen har de seneste år haft øget fokus på ungeinvolvering og initiativer, der også skaber effekt uden for skolens rammer. Ungdomsskoleforeningens formand, Lars Buchholt Kristensen udtaler om projektet:
“Ungdomsskolerne og unge kan virkelig spille en vigtig rolle for en mere grøn fremtid. Hvis vi understøtter dem med handlingsrettede projekter som Craftivism, så føler unge sig forhåbentligt også bedre klædt på til faktisk at handle i forhold til den grønne dagsorden. På den måde kan vi som skoleform måske endda medvirke til at skabe en hel ungdomsskolebevægelse, der konstruktivt forholder sig til miljø og bæredygtighed inden for alle sektorer.”
Virkelig mange unge står klar til at tage kampen op mod fast-fashion og tekstilspild, men det er et ekstremt komplekst felt med mange holdninger og meget misinformation. For at skubbe på den grønne omstilling i forbindelse med unges tekstilforbrug, er der behov for let tilgængelig, kvalificeret viden, konkrete guides og motiverende fællesskabsfølelse.
Julie GranhøjPlanMiljøFakta om projektet og ‘Craftivism’:
- ”Craftivism” er en sammentrækning af ordene craft og activism. Det refererer til at bruge kreativitet og håndarbejde til at skabe forandring – i denne sammenhæng forandring ift. klima og miljø.
- 10 ungdomsskoler afprøver og medvirker til tilpasning af projektet det første år.
- Efter det første år udbredes Craftivism til bl.a. resten af landets ungdomsskoler og andre folkeoplysende institutioner.
- Der afholdes minimum 30 workshops med minimum 500 deltagere i hele projektet.
- Der afholdes op imod 100 events, som 300 unge deltager i planlægning og afvikling af baseret på projektets eventguides.
- Der bliver givet liv til minimum 1 ton tekstiler, hvilket giver en CO2 besparelse på 21 tons.
Projektets målsætninger
Projektets formål er at inspirere og skabe en bevægelse af unge. som oplever at have viden, evner og motivation til at tage aktivt del i den grønne omstilling inden for tekstiler. Igennem handlingsrettede aktiviteter såsom upcycling workshops, co-creation af remake guides samt afholdelse af events og ”anti tøjspilds-modeshows” oplever de at være en del af et fællesskab og en bevægelse, der gør en forskel. Derudover sigtet projektet at være med til at konkretisere Verdensmål 12, samt gøre det handlingsrettet med konkrete indsatser og værktøjer, som unge kan arbejde med og dele i deres netværk, så flere bidrager til 2030-målene
Hvem kan være med?
Den primære målgruppe er unge i alderen 16-28 år. Projektet er drevet af og målrettet mod passionerede unge på tværs af baggrunde, køn, økonomi og geografi. Alle kan være med. Over 800 unge deltager direkte i projektet og yderligere 4.000 unge får gavn af projektet.
Yderligere har projektet en sekundær målgruppe i form af alle de organisationer, foreninger, tekstilaktører og forbrugere, som får gavn af projektet, som deltager i events, som kan bruge handlingsbanken og som inspireres.
Derfor støtter vi
Projektets fokus på mobilisering af en bæredygtig bevægelse drevet frem af unge finder Tuborgfondets sekretariatschef, Peter Giacomello særlig interessant:
“I Tuborgfondet støtter vi unge i at skabe en bæredygtig fremtid, og et af vores indsatsområder handler netop om at bakke op om unges idéer, der kan sikre den grønne omstilling. Derfor støtter vi projektet Craftivism,” siger Peter Giacomello, sekretariatschef i Tuborgfondet.