Tuborgfondet står over for en naturlig overgangstid, hvor fondet tager afsked med værdsatte bestyrelsesmedlemmer og får muligheden for at byde hele tre nye medlemmer velkommen.
Derfor indleder fondet nu i samarbejde med Genitor en åben proces med det formål at finde tre nye kompetente og engagerede medlemmer, der har lyst til at gøre en forskel og bidrage til fondets arbejde fremover.
Vores krav til dig
Tuborgfondets særlige fokus er de unge, og derfor arbejder fondet med indsatser målrettet de unge, iværksat af de unge og med de unge. Det er en vigtig del af fondets DNA. Vi forventer derfor:
• Viden om og erfaring med ungeområdet – i praksis gennem forskning, gennem foreningsarbejde eller andet – samt med et eller flere af fondets fire strategiske indsatsområder: arbejdsmarked, entreprenørskab, demokrati og kreative erhverv, med særlig fokus på rytmisk musik. Det forventes også, at du har lyst til at engagere dig i arbejdet med at udvikle områderne i fremtiden.
• Ledelses- og/eller bestyrelseserfaring fra civilsamfundet, det offentlige eller den private sektor.
• Derudover vil der blive lagt vægt på, om du har et relevant netværk og strategisk indsigt og erfaring.
I sammensætningen af bestyrelsen tilstræbes diversitet og et bredt spektrum af kompetencer.
Om Tuborgfondet
Fondet blev stiftet i 1931 for at virke til gavn for samfundet og særligt til støtte for dansk erhvervsliv. I den nuværende strategiperiode (2020-2025) støtter Tuborgfondet dansk erhvervsliv ved at danne unge til arbejdslivet og støtte udviklingen af deres forandringspotentiale, entreprenørånd og erhvervskompetencer.
Om bestyrelsens arbejde
Bestyrelsen er ansvarlig for fondets strategi og uddelinger. Bestyrelsesarbejdet kræver en del forberedelse forud for bestyrelsesmøderne. Derudover involverer bestyrelsesmedlemmerne sig og deltager aktivt i udvalgte arrangementer, hvor de enten kan bidrage med kompetencer eller kan få nyttig indsigt i de projekter, som Tuborgfondet støtter. Arbejdet foregår i tæt samarbejde med sekretariatet, som tager sig af den daglige drift.
Tuborgfondet uddeler omkring 70-90 mio. kr. om året. Fondet får sine midler fra den erhvervsdrivende fond Carlsbergfondet, som Tuborgfondet siden 1991 har været en del af (afdeling D). Uddelingsmidlerne kommer fra aktieafkastet fra bryggeriet Carlsberg A/S. Tuborgfondet støtter mindre projekter og indgår i større og længerevarende samarbejder eller partnerskaber om udvikling, afprøvning og iværksættelse af nationale indsatser. Tuborgfondet støtter gerne projekter, hvor der samarbejdes på tværs af sektorer mellem civilsamfund, erhvervsliv og det offentlige for at fremme udvikling og nytænkning og ud fra strategiske principper om ungeinddragelse, levedygtighed, mangfoldighed og frivillighed.
Tuborgfondet er reguleret i § 11 i Carlsbergfondets fundats og fondets forretningsorden
Du kan finde mere information om Tuborgfondet her på hjemmesiden.
Ansøgningsproces
Send dit korte CV og et par linjer om din motivation for at blive en del af Tuborgfondets bestyrelse senest den 18. september 2023. Du bedes aktivt forholde dig til de ovennævnte krav samt habilitet i forhold til igangværende projekter.
Har du spørgsmål om bestyrelsesposterne, er du velkommen til at kontakte chefkonsulent i Genitor Evald Eriksen på tlf. 4057 8708 eller erhvervspsykolog i Genitor Charlotte Raaby på tlf. 3126 7652.
Du er ligeledes meget velkommen til at kontakte bestyrelsesforperson Anne-Marie Skov på ams@tuborgfondet.dk eller næstforperson Trine Nielsen på nielsentrine06@gmail.com.
Samtaler med udvalgte kandidater finder sted i uge 39 og 40. De valgte kandidater godkendes endeligt af Carlsbergfondets bestyrelse i slutningen af oktober. Tiltrædelse den 1. november 2023.
Interesseret? Send din ansøgning ved at klikke på den røde boks nedenfor.
Vi glæder os til at modtage din ansøgning!
”Som samfund når vi aldrig længere, end ungdommen drømmer. Og som erhvervsliv når vi aldrig længere end næste generations handlekraft, mod og evne til at tænke nyt.” Uddrag af Tuborgfondets narrativ.